Instructie voor de docent om juist de online studenten te betrekken en zorgen dat ze actief worden en blijven:
Let erop dat je zelf in beeld blijft!
Check regelmatig of de online studenten het goed kunnen verstaan!
In de praktijk blijkt dat er sprake is van twee totaal verschillende groepen (fysiek aanwezig en online) met verschillend gedrag:
- Fysiek aanwezig: betrokken en reageren snel
- Online: passief, moeten vaak geactiveerd worden om deel te nemen
Betrekken van de online studenten:
- Vragen stellen aan een online student met noemen van de naam
- Vragen aan andere online studenten om te reageren
Als er meerdere vragen achter elkaar aan de online studenten gesteld worden, komen ze in een actievere modus!
-
Benader de studenten als twee aparte groepen en geef ze om de beurt een tijdje aandacht. Bijvoorbeeld altijd eerst 2 vragen aan de online studenten stellen, daarna 2 aan de studenten in de klas.
-
Stel vragen waarop alle studenten (online en in de klas) antwoord moeten geven. Dan weet je gelijk wie er actief zijn en wie niet:
-
Stel een vraag en laat alle studenten die het snappen een viruele hand opsteken. Dan zie je gelijk wie er niet reageren.
-
Stel een vraag in een Forms die je in de Chat aanmaakt
-
Stel een vraag in een Forms die je van tevoren in een tabblad hebt geplaatst (zie deze video)
-